فهرست بستن

سندبلاست

سندبلاست فرآیندی است که در آن ماسه ، دانه های شیشه ، ساچمه ، و دیگر ساینده ها بوسیله یک دستگاه در سراسر یک سطح سخت پرتاب شده ، که باعث می شود سطح به حالت سمباده خورده و صیقلی به نظر برسد .

سندبلاست اغلب برای زدودن و حذف آخرین لایه روی سطح ، یا زدودن زنگ و یا برای آماده سازی سطح برای اجرای رنگ آمیزی یا اجرای عایق یا پوشش انجام می شود .نوع ساینده مصرفی در اجرای سندبلاست بستگی به مقدار سختی و مقاومت لایه مورد نظر برای زدودن دارد ، هر چقدر زدودن و پاک کردن لایه روی سطح مشکل تر باشد می بایست از ساینده مقاوم تر استفاده نمود و برعکس هرچقدر تاب و تحمل سطح مورد نظر در برخورد ساینده با آن کم باشد می بایست ساینده ای را برای اجرای سندبلاست انتخاب نمود که در ملایم تر روی سطح اثر بگذارد.


در زیر دستورالعمل نحوه انتخاب ساینده مناسب برای اجرای سندبلاست را بیشتر توضیح میدهیم .


1- برای شروع ، اگر شما از مقاومت سطح مورد سندبلاست مطمئن نیستید بهتر است از یک ساینده با مقاومت متوسط یا کم بهره ببرید .


پوسته گردو و یا چوب گردو یک ساینده ملایم است که شما می توانید برای اجرای سندبلاست استفاده نمایید . و از آنجائیکه به طور کامل تجزیه پذیر است از نظر زیست محیطی نیز نگرانی ایجاد نمی کند . چوب ذرت را نیز به عنوان یک ساینده ملایم در اجرای سندبلاست مورد استفاده قرار می دهند . این ساینده نیز مانند چوب گردو تجزیه پذیر بوده و مشکلات زیست محیطی به همراه ندارد . سنگ پا نیز یک ساینده ملایم محسوب شده که برای سندبلاست چوب و پاک نمودن رنگ از روی سطوح چوبی گزینه مناسبی است .
2- دانه های شیشه را به عنوان یک ساینده در نظر بگیرید . دانه های شیشه سطحی به مراتب نرم تر و درخشان تر و جذاب تر نسبت به ساینده های گوشه دار ایجاد می نماید . گلاسبید یا دانه های شیشه می توانند بیش از 30 بار مجددا در سندبلاست بازیافت شوند . خرده های شیشه مورد استفاده در سندبلاست که 100 درصد از بطری های بازیافتی ساخته میشوند نیز به عنوان ساینده مورد استفاده قرار می گیرد .
3- مهره های پلاستیکی نیز به عنوان ساینده مناسب در صنایع خودرو مورد استفاده قرار میگیرند . مهره های پلاستیکی از اکریلیک ، پلی استر ، ملامین و اوره ساخته می شوند. این نوع از ساینده می توانند نرخ بالایی از زدودن سطح را بدون آسیب یا تاب برداشتن سطح متریال مورد سندبلاست ارائه دهند .
4- زمانی که از ساینده اکسید آلومینیوم استفاده می کنید باید مراقب باشید ، این ساینده از دانه های ریز اکسید آلومینیوم تشکیل شده و بسیار ماندگار است ، یکی از معایب این ساینده در سندبلاست این است که باید بعد از مصرف ساینده مواد جمع آوری و دفع شود .
5- برای سخت ترین و مقاوم ترین سطوح استفاده از کربید سیلیکون مرسوم است . کربید سیلیکون مقاوم ترین ساینده در دسترس در صنعت سندبلاست است . این ساینده اجرای سندبلاست را در زمان کوتاهتر و هزینه کمتر نسبت به سایر ساینده ها فراهم می نماید .
6- زمانی که سطح مورد نظر باید از نظر ظاهری به شکل خاصی آماده سازی شود از گریت فولادی یا گلوله های فولادی استفاده می شود . اگرچه گریت فولادی و گلوله های فولادی برای سندبلاست نسبت به اکسید آلومینیوم نرم تر هستند ولی سطح سندبلاست شده توسط آنها سطحی به مراتب بهتر برای چسبندگی لایه رنگ ایجاد می کند . سطح سندبلاست شده توسط گریت فولادی صاف و صیقلی به نظر می آید . از گلوله های فولادی می توان تا 3000 بار برای اجرای سندبلاست استفاده نمود . همچنین استفاده از این نوع ساینده گرد و غبار کمتر به همراه دارد.
7- سندبلاست با یخ خشک یکی از جدیدترین روشهای است ، که با استفاده از پرتاب گرانول های یخ خشک به وسیله هوای فشرده به سطوح باعث آماده سازی و پاکسازی سطوح می شود . سندبلاست یخ خشک برای تمیز کاری ماشین آلات ، تاسیسات و تجهیزات الکترو مکانیکی و سطوح دیگری که باقیماندن ضایعات سندبلاست سنتی در آن محیط ها مضر باشد کاربرد دارد . روش سندبلاست با یخ خشک (dry ice blasting ) روشی است بدون رطوبت ، زیرا یخ خشک در واقع Co 2 جامد است که بعد از تماس با قطعه از فاز جامد مستقیما به فاز گاز تبدیل می شود . یخ خشک در برخورد با سطوح اثری ملایم در عین حال پاک کننده دارد.