فهرست بستن

درب اتوماتیک

درب اتوماتیک

امنیت دربهای اتوماتیک | انواع درب های اتوماتیک | درب های اتوماتیک الکترومکانیک

نسل ابتدایی درب های اتوماتیک در دهه 70 میلادی توسط یک دانش آموز اهل اوهایو امریکا ابداع شد. و او توانست در مدت کوتاهی با آگهی دادن به یک روزنامه محلی 13 دستگاه ساخته شده خود را به فروش برساند. این موضوع آغاز کار یک شرکت در زمینه درب اتوماتیک بود که با در نظر گرفتن نیاز مشتریان شکل می گرفت. نخستن سری های درب های اتوماتیک هیدرولیکی بودند که امنیت و آسایش را برای مشتریان خود به ارمغان می آوردند .

اما هزینه تهیه این سیستم در ابتدا بسیار گران تمام می شد و طبقه پر درآمد شهری قادر به خرید جکهای دربهای اتوماتیک بودند. با گذشت سالها و پیدایش شرکتهای متعدد در ساخت سیستم درب های اتوماتیک ، رقابت بین شرکتها باعث شد تا مهندسین به فکر کم کردن قیمت تمام شده این محصول و عمومی کردن آن بیفتند. اینجا بود که درب اتوماتیک الکترومکانیک به بازار آمد و مقدار زیادی روی هزینه ساخت تاثیر گذاشت. درب های اتوماتیک در ایران در ابتدا دربهای اتوماتیک در ایران به صورت کاملا صنعتی طراحی می شد و برای بازو بستن درب از نیروی باد استفاده می کردند که در اصطلاحا به آن پنوماتیک گفته می شد.

دربهای پنوماتیک تا سال 1387 به صورت گستره رواج داشته ولی به دلایلی که در قسمت مربوط به درب های پنوماتیک در ادامه می خوانید از دور رقابت خارج شد. با ورود سیستمهای الکترومکانیک به ایران و رقابتی شدن بازار ،قیمت دربهای اتوماتیککاهش یافت و با مناسب شدن قیمت این کالا از فهرست کالاهای لوکس و تجملی خارج شد و اکنون می توان گفت که بیشتر ساختمانهای در حال ساخت ایران ، ساختمان خود را به درب های اتواتیک تجهیز می کنند.

امنیت دربهای اتوماتیک هر چند شاید بسیاری از مردم فکر می کنند دربهای اتوماتیک جنبه آسایشش بر امنیتش قالب شده و دربهای اتوماتیک نسبت به دربهای غیر اتوماتیک امنیت پایینتری دارند باید گفت که اگر دربهای اتوماتیک را طبق اصول استاندارد نصب کرد و رعایت اصول ایمنی را نمود امنیتدربهای اتوماتیک بسیار بالاست و می توان به این سیستم اتوماتیک اعتماد کرد .البته امروزه می توان با هزینه های ناچیز و با نصب دوربین و یا دزدگیر امنیت ساختمان را چندین برابر افزایش داد.

 

 

درب اتوماتیک

انواع درب های اتوماتیک درب های هیدرولیکی

انواع درب های اتوماتیک درب های هیدرولیکی اولین نوع ساخته شده دربهای اتوماتیک ،که از جمله مزایای این سیستم می توان به قدرت بسیار بالای جکهای هیدرولیکی و توانایی کارکرد بالا و استهلاک بسیار پایین سیستمهای هیدرولیکی نام برد که این سیستم را می توان برای درب های سنگین یا فوق سنگین به کار برد و همچنین تردد دربهای هیدرولیکی را میتوان به تقریبا نا محدود ارتقا داد. و از جمله معایب این سیستم گران بودن ، احتیاج به سرویس و نگهداری فصلی اشاره کرد .

در کل می توان نتیجه گرفت اصولی ترین دربهای اتوماتیک ، سیستمهایی هستند که بر پایه فشار روغن به حرکت در می آیند . ایمنی دربهای اتوماتیک هیدرولیکی بسیار بالاست و این سیستم در برابر فشار متقابل مقاوم است و اگر با قفل برقی همراه شود درصد نفوذ پذیری را برای افرادی که ریموت کنترل ندارند را به تقریبا صفر می رساند. البته رعایت اصول ایمنی برای این سیستم اجباریست ، چون اگر کسی که به سیستم درب های اتوماتیک آشناست بتواند به تابلو فرمان این سیستم برسد می تواند درب را باز کند.

درب اتوماتیک پنوماتیک هر چند سیستم اتوماتیک پنوماتیک در جهان کاملا رواج پیدا نکرد اما به دلیل استفاده زیاد آن در ایران ، بد ندیدیم اشاره ای به این نوع دربهای اتوماتیک کنیم. اصول کارکرد این سیستم به وسیله باد است که فشارباد پیستونهای جکها را به حرکت در آورده و این جکها می تواند درب را باز و بسته کند. جکهای پنوماتیک به مانند جکهای هیدرولیکی نقش زیادی در دستگاههای صنعتی دارند و از این رو می توان گفت ابتدا مهندسان برق صنعتی سیستم درب اتوماتیک را ابداع و به صورت گسترده وارد بازار ایران کردند. دلایل موفقیت این سیستم در ایران کم بودن رقیب به دلیل واردات محدود سیستمهای هیدرولیکی و الکترومکانیکی، قیمت بسیار مناسب و مونتاژ داخل بودن این نوع سیستمهای اتوماتیک درب بوده است.

اما این مزیتها نتوانست جلوی انقراض این سیستم را بگیرد و ضعفهای بزرگ سیستمهای پنوماتیک ، بار دیگر پنوماتیک را به دستگاههای صنعتی باز گرداند. از جمله ضعف های بزرگ سیستمهای پنوماتیک می توان به حجیم و پر سرو صدا بودن کمپرسور باد ، احتیاج به سرویس ماهانه و بازرسی مکرر ،استفاده از دستگاههای بزرگ صنعتی در تابلو فرمان و در نتیجه بزرگ شدن تابلو فرمان سیستم و در نهایت کارایی بسیار محدود این نوع سیستم اشاره کرد. با ورود گسترده سیستمهای الکترومکانیکی و کم شدن تفاوت قیمت این سیستم با پنوماتیک ، آخرین بازمانده های دربهای اتوماتیک پنوماتیک در حال برچیده شدن هستند.

درب تمام اتوماتیک

دربهای پنوماتیک از لحاظ ایمنی بسیار ضعیف هستند و در مواردی دیده شده که از طریق فلاشر دستگاه که در بیرون نصب شده توانسته اند درب را باز کنند. البته چون تابلو فرمان سیستمهای پنوماتیک هیچگونه استاندارد مشخصی ندارد و به چندین روش می توان آن را اسمبل کرد نا امن بودن تابلو فرمان پنوماتیک امری کلی نیست و بر اثر سهل انگاری عمدی و یا ندانمکاری پیش می آید.

درب های اتوماتیک الکترومکانیک شاید بتوان گسترش دربهای اتوماتیک و اعتماد کردن عموم به این نوع سیستمها را در ایران مدیون سیستمهای الکترومکانیک دانست طراحی این نوع سیستمها به گونه ای است که نه با فشار باد کار می کند و نه با فشار روغن ! موتور کوچکی که در داخل جک کار شده نیروی خود را به یک گیربکس انتقال داده تا با افزایش قدرت ماردون جک را به گردش در آورد و در نهایت شفت جک با سرعت استاندارد به عقب و جلو حرکت کند.

مزایای سیستم دربهای اتوماتیک الکترومکانیک

از جمله مزایای سیستم دربهای اتوماتیک الکترومکانیک ، کوچک بودن اندازه تابلو فرمان و مستقل بودن قسمت مکانیکی و الکترونیکی (منظور همان تابلو فرمان و جکهای درب) ، برنامه پذیری عالی و انعطاف کامل دستگاه با محیط نصب ، احتیاج به سرویس بسیار کم در حد سالی 1 تا 2 بار و معایب این سیستم استهلاک بیشتر نسبت به سیستمهای هیدرولیکی به دلیل کارکرد چرخ دنده و گیریبکس در جکها ، قدرت محدود و آسیب پذیری سیستم در مقابل فشار بیش از حد است. دربهای اتوماتیک الکترومکانیکی از لحاظ ایمنی به مانند سیستمهای هیدرولیکی بسیار امن طراحی شده و این سیستم نیز در برابر فشار متقابل بسیار مستحکم است و می توان با یکقفل برقی نفوذ پذیری را غیر ممکن نمود.