فهرست بستن

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه جام چیست؟

شیشه سکوریت

تولید اولین شیشه نشکن به سال 1929 در دنیا اتفاق افتاد که پس از آن پیشرفت های چشمگیری در  تولید شیشه سکوریت در دنیا صورت پذیرفت. اولین کارخانه شیشه سکوریت 50 سال قبل شروع به فعالیت کرد. در این زمان توسط دستگاه انجام نمی گرفت به صورت دستی تولید انجام می شد. در این مقاله می خواهیم بدانیم شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت چیست
شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت، شیشه میرال و یا شیشه نشکن، به نوعی از شیشه گفته می شود که مقاومت بسیار بالایی نسبت به شیشه های معمولی در مقابل حرارت و ضربه دارد. شیشه های معمولی پس از طی کردن یک عملیات حرارتی

می توانند تبدیل به شیشه سکوریت می شوند.

شیشه سکوریت هفت برابر از شیشه های معمولی یا خام مقاوم تر است که در مواقع شکستگی به تکه های کوچک بی ضرر و ایمن تبدیل می شود .

این شیشه کاربرد بسیاری دارد که در ادامه از کابرد و مزایا و نحوه تولید آن شما را مطلع می کنیم.

فرایند شیشه سکوریت

سکوریت کردن شیشه یک فرآیند حرارتی است که بر روی شیشه صورت می گیرد. این عملیات حرارتی قابل اعمال بر روی شیشه های رفلکتیو ، رنگی، لعاب خورده و چاپ شده می باشد. شیشه خام تا دمای 700 درجه سانتی گراد دما می بیند و سپس با دمیدن هوای سرد به دو طرف شیشه سرد و خنک می شود. در مرحله خنک سازی شیشه، لایه های بیرونی شیشه سریع تر از لایه های داخلی خنک می شوند. همین امر باعث ایجاد تنش های دائمی در شیشه و بالا رفتن استحکام آن می شود.

تولید شیشه سکوریت

از آن جا که با تولید شیشه سکوریت و مزایایی که این نوع شیشه نسبت به شیشه های قدیمی دارا هستند و همچنین تنوع بسیار زیادی که محصولات این نوع شیشه دارد ، فصل تازه ای در عرصه ی خرید و فروش شیشه های سکوریت ایجاد شد ، مشاهده می شود که هر ساله به شمار متقاضیان این نوع شیشه افزوده می شود. متقاضیانی که از شیشه ها و ویترین های مغازه ها و پاساژ ها گرفته تا درب های اتوماتیک شیشه ای و از صفحه های گوشی های موبایل و تبلت گرفته تا راه پله های شیشه ای را شامل می شود.

انواع شیشه های سکوریت

شیشه های سکوریت انواع مختفی دارند از جمله شیشه های سکوریت فلوت، شیشه های سکوریت مات، شیشه های سکوریت مشجر و شیشه های سکوریت رفلکس.

مزایای شیشه سکوریت چیست؟

 

ماهیت ایمنی شیشه سکوریت، این محصول به هنگام ضربه خوردن و در لحظه شکستن به جای تبدیل شدن به تکه های تیز به بخش های کوچک و ریزدانه تقسیم شده و همچون شن ریزه فرود می آیند. این فرآیند سبب می شود علاوه بر آن که شیشه خرد شده به کسی آسیب نرسانده و با کمترین خطر خرد شوند.

مقاومت بالای شیشه سکوریت، این محصول در برابر شوک های حرارتی (گرم و سرد شدن و تابش نور و حرارت و سرمای مداوم) مقاومت مناسب و قدرت تحمل آن را به شیشه ای محبوب برای فعالیت های ساختمانی و ایمنی تبدیل کرده است.

تفاوت شیشه سکوریت با شیشه معمولی

اما چندین سال است که متخصصین و تکنسین های مرتبط با صنعت شیشه، اقدام به طراحی و ساخت نوعی خاص از فرایند عملیات حرارتی روی شیشه کرده اند که علاوه بر داشتن تمام فواید و مزایای شیشه های معمولی، عاری از نقص ها و معایب این گونه از شیشه ها باشند و آن ها را با عنوان «شیشه سکوریت» معرفی کرده اند. مهمترین اختلاف و وجه تمایز شیشه سکوریت و شیشه های معمولی، استحکام بالاتر و امنیت قابل ملاحظه شیشه سکوریت می باشد.

به عبارت دقیق تر، با اینکه ممکن است در ظاهر، این دو نوع شیشه کاملا شبیه هم به نظر برسند، اما شیشه سکوریت با ضخامت های یکسان مقاومتی بیشتر از ۴ برابر ( و بسته به نوع آن تا حتی ۱۰ برابر ) شیشه های معمولی دارد و در برابر ضربه و فشار، مقاومتی بسیار بیشتر از خود نشان می دهد.
نکته مهم و قابل ملاحظه دیگری که می توان به آن اشاره کرد، امنیت شیشه های سکوریت می باشد. اگر ضربه و فشار وارده بر شیشه های سکوریت به قدری زیاد باشد که منجر به شکستن آن گردد، شیشه سکوریت به صورت ذراتی بسیار ریز و البته غیر برنده در می آید، در حالی که شیشه های معمولی به صورت قطعات نسبتا بزرگ و بسیار برنده و خطرناک در می آیند و این تمایز، تبدیل به امتیازی بزرگ برای شیشه های سکوریت شده است به طوری که تقاضا برای این نوع از شیشه ها به صورت فزاینده ای در سراسر جهان ایجاد شده است.
وجه تمایز دیگر شیشه های سکوریت نسبت به شیشه های معمولی، مقاومت این نوع از شیشه ها در برابر حرارت و گرما می باشد. حتما دیده یا شنیده اید که شیشه های معمولی چطور در برابر تغییرات ناگهانی دما آسیب پذیرند و در برابر شوک های حرارتی، شکسته می شوند یا ترک بر می دارند. اما جالب است بدانید که شیشه های سکوریت علاوه بر امتیاز های قبلی، ویژگی منحصر به فرد دیگر آنها این است که می توانند تا حدود سه برابر بیشتر از شیشه معمولی تغییرات گرمایی و شوک حرارتی را تاب بیاورند.امتیاز مهم دیگر شیشه های سکوریت، مقاومت و ممانعت آنها از انتقال اشعه مضر UV است.

معایب شیشه های معمولی

شیشه های معمولی در کنار مزایا و فواید فراوانی که دارند ، همواره با نقص ها و آسیب هایی شناخته می شوند . در راس این آسیب هاپایین بودن مقاومت و شکننده بودن آن ها است . هر ساله آمار فراوانی از حوادث مرتبط با شیشه گزارش می شود که منجر به آسیب هایجدی و جبران ناپذیری برای افراد می شود. آسیب هایی که فقط مربوط به افرادی که مستقیما با آن کار می کنند نمی شود ؛ به عبارت دیگراز آنجایی که شیشه، شیئی بسیار کاربردی است که تقریبا در تمام بناها و سازه های دست بشری به کار برده می شود، به همان میزان
تقریبا تمام افراد در معرض خطر های ناشی از آن از جمله شکستگی آن هستند. پس بهتر است بدانیم شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت

مقاوم بودن شیشه سکوریت در مقابل حرارت

شیشه سکوریت در مقابل حرارت بالا مقاوم بوده و می تواند تا دمای ۷۰۰ درجه سانتی گراد گرما را تحمل نماید، به همین دلیل در آپارتمان و ساختمان ها از شیشه سکوریا به عنوان دودبند استفاده می شود

چنانچه  یکی از واحد ها دچار حریق شد شیشه سکوریت به علت تحمل زیاد حرارت ( گرما ) مانع از نفوذ شعله های آتش به واحدهای مجاور شده و همچنین مانع ورود دود به راه پله و آسانسور می شود

تخلیه آپارتمان به سهولت انجام می پذیرد و هیچ کدام از افرادی که از راه پله و آسانسور اقدام به تخلیه آپارتمان نموده اند دچار سوختگی و گاز گرفتگی و برودت هوا نمی شوند.

نصب شیشه سکوریت یا شیشه میرال

نصب شیشه سکوریت که به آن شیشه میرال یا شیشه نشکن نیز گفته می‌شود. امروزه در ساخت و ساز کاربرد بسیاری دارد. با نصب شیشه میرال می‌توانید شیشه‌های ضد ضربه و ضد گلوله داشته باشید و این مزیت برای فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و دیگر مکان‌هایی که در تماس مستقیم با جان انسان‌ها است، جهت افزایش ایمنی در برابر هرگونه فشار و ضربه اهمیت بالایی دارد.

یراق آلات شیشه سکوریت

یراق آلات شیشه سکوریت انواع گوناگونی دارد و از تنوع بسیار بالایی برخوردار است . به دلیل استفاده های زیاد از شیشه های سکوریت  در پروژه های مختلف ، یراق های متفاوتی برای آنها وجود دارد.

کاربرد شیشه سکوریت

شیشه سکوریت در مکان های  مختلفی که استحکام، ایمنی و مقاومت شیشه اهمیت زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شیشه در صنعت خودرو نیز کاربرد  بسیاری دارد. 

شباهت شیشه سکوریت با شیشه معمولی

 ابعاد شیشه های خام و سکوریت مانند هم است یعنی اگر سایز یک شیشه خام 100 سانتی متر در 5 سانتی متر باشد بعد از سکوریت نیز سایز تغییر نمی کند. وزن شیشه های خام و شیشه سکوریت کاملا یکسان و بدون تغییر در یک سایز مشخص است. در واقع هر متر مربع به اندازه یک میل را باید در 2.5 کیلوگرم ضرب کرد تا وزن شیشه بدست بیاید. بر فرض وزن شیشه 5 میل با ابعاد 1 متر مربع معادل 12.5 کیلوگرم و شیشه 10 میل با ابعاد 1 متر مربع 25 کیلوگرم است که در حالت سکوریت و خام یکسان است. یک قطعه شیشه خام و یک قطعه شیشه سکوریت است با شرایط یکسان از قبیل: کارخانه تولید کننده یکسان، ضخامت یکسان، سایز یکسان، نوع ابزار دور تا دور یکسان و حتی جاسازی یکسان از لحاظ رنگ هیچ تفاوتی با یکدیگر نمی کند.

شیشه های خام و سکوریت با شرایط یکسان که در بالا ذکر دارای شفافیت یکسان است. در واقع فرآیند سکوریت کردن شیشه هیچ تاثیری در شفافیت ندارد. 2 قطعه شیشه سکوریت و خام همسان از لحاظ ضخامت نیز با یکدیگر تفاوتی ندارد. بر فرض که یک قطعه شیشه 4 میل بعد از سکوریت نیز همان 4 میل باشد. فرآیند سکوریت هیچ تاثیری روی ابزار دور تا دور و جاسازی شیشه ندارد.

 

همچنین مقاله شیشه لمینت را هم بخوانید.